
1 

 

IN THE SUPREME COURT OF THE STATE OF KANSAS 

 

No. 99,139 

 

MELANIE L. VALADEZ, As Administrator of the Estate of  

ROGER G. VALADEZ, 

Appellee/Cross-appellant, 

 

v. 

 

EMMIS COMMUNICATIONS, and TODD SPESSARD, 

Appellants/Cross-appellees. 

 

 

SYLLABUS BY THE COURT 

 

1.  

 In order to prevail in a claim of intentionally causing emotional distress, a plaintiff 

must prove four elements:   (1) The conduct of the defendant was intentional or in 

reckless disregard of the plaintiff; (2) the conduct was extreme and outrageous; (3) there 

was a causal connection between the defendant's conduct and the plaintiff's mental 

distress; and (4) the plaintiff's mental distress was extreme and severe. 

 

2. 

 Conduct that would otherwise be extreme and outrageous may be privileged under 

certain circumstances.  An actor who, for example, has done no more than to insist upon 

his or her legal rights in a permissible way, even though he or she is well aware that such 

insistence is certain to cause emotional distress, is not liable.   

 

3. 

 Elevated fright, continuing concern, embarrassment, worry, and nervousness do 

not by themselves constitute sufficient harm to a plaintiff to warrant the award of 

damages for outrage.   

 



2 

 

4. 

 Whether a particular cause of action survives the death of a party is determined by 

K.S.A. 60-1801.   

 

5. 

 Under the Kansas statutory scheme, damages for injury to reputation do not 

qualify to survive the death of the plaintiff before judgment becomes final.   

 

6. 

 A case is not final until there is no possibility of further court action.  The 

effective date of a journal entry is when it is signed by the trial judge and filed with the 

clerk of the district court.  A journal entry containing findings of fact and conclusions of 

law takes precedence over and may differ from the trial court's oral pronouncement from 

the bench.  A judgment that has been orally pronounced but that lacks a journal entry is 

therefore not a final judgment. 

 

 

Appeal from Sedgwick District Court; PAUL W. CLARK, judge.  Opinion filed April 30, 2010.  

Affirmed in part and reversed in part.   

 

Bernard J. Rhodes, of Lathrop & Gage L.C., of Kansas City, Missouri, argued the cause, and 

Melissa Hoag Sherman, of the same firm, was with him on the briefs for appellants/cross-appellees.  

 

Craig Shultz, of Shultz Law Office, P.A., of Wichita, argued the cause, and Michael Shultz, of the 

same firm, was with him on the briefs for appellee/cross-appellant. 

 

The opinion of the court was delivered by 

 

ROSEN, J.:  Emmis Communications and Todd Spessard appeal from the jury 

verdict decided against them in a tort action relating to their news coverage of the arrest 



3 

 

of a suspect in the BTK case.  Melanie Valadez, the administrator of the Estate of Roger 

G. Valadez (Estate), cross-appeals from the judgment of the district court limiting the 

amount and scope of damages. 

 

From 1974 to 1986, a series of at least eight homicides in the Wichita, Kansas, 

area were linked to an individual who identified himself as BTK (Bind, Torture, Kill).  

BTK was not identified or captured, the murders apparently ceased, and no further clues 

surfaced in the case.  In the spring of 2004, BTK began to leave messages for the police 

and write letters to the press, which generated an intensive reinvestigation of the murders.  

Among these messages from BTK was a package containing autobiographical 

information.  On November 30, 2004, the police released the autobiographical details to 

the public.  These details included a claim that he was born in 1939 and that his father 

died in World War II.  His mother worked near a railroad and his family always lived 

near a railroad; and he wrote of a lifelong fascination with railroads and trains.  He joined 

the military for active duty and was discharged in 1966, when he moved back in with his 

mother.  The police also speculated, based on the language of BTK's communications, 

that Spanish might be one of BTK's primary languages. 

 

On December 1, 2004, Wichita police received a confidential tip linking Roger 

Valadez with BTK.  The police arrested Valadez on trespass and housing code violations 

and executed a warrant to search his residence.   

 

At the time, Todd Spessard was the news director for television station KSN 

Channel 3 in Wichita.  Emmis Communications owned KSN at the time of the events 

underlying the litigation of this case.  KSN has a broadcasting territory that includes 

cable systems in Oklahoma and Nebraska. 

 

In the early morning of December 2, 2004, Spessard received information that 

someone had been arrested in connection with the BTK case.  Spessard elected to 



4 

 

broadcast the story, beginning at 5 that morning.  Reporter Chanda Brown went to the 

address where the arrest was made.  Two police cars were present at the scene, and the 

police informed Brown that they were there for traffic control.  In response to further 

questions, they said they could not comment.  The police did not tell her they were 

following leads in the BTK case.  No member of the police force questioned Valadez as a 

suspect in the BTK killings, and the police took the position that Valadez was never 

arrested as a suspect in those killings.   

 

KSN devoted a substantial portion of its programming on that day to commentary 

and interviews relating to the arrest.  The news stated that Wichita police had a man in 

custody whom they were questioning "in connection with the BTK investigation."  In the 

morning broadcast, Chanda Brown identified Roger Valadez and "another woman with 

the same last name" as the residents of the house where the arrest was made.  The 

broadcast also identified the exact address where the arrest had been made.  KSN was the 

only station in Wichita to identify Valadez by name.   

 

Brown stated that Valadez' home was close to some of the homicide victims and, 

together with other information, it was adding up that there "could possibly be definitely 

coincidences with the BTK investigation."  The news listed factors, particularly the facts 

that Valadez lived "very near a railroad track," was of Spanish descent, and was a 

military veteran, that suggested he was BTK.   

 

KSN interviewed various townspeople for their reaction to the arrest.  A married 

couple who had sold Valadez his home stated that they were surprised because they had 

no idea that Valadez "was some crazy character."  One of the couple was filmed saying, 

"I felt it run in my mind that he could have grabbed me."  The broadcasts stated that, 

although the police had not issued any statement confirming that Valadez was BTK, 

Wichita residents were relieved that Valadez was in custody.  

 



5 

 

KSN reported that the police chief himself participated in the arrest, suggesting 

that the arrest was of unusual importance.  The police chief was not, in fact, at the scene 

of the arrest.  KSN also reported that Valadez' bond of $25,000 was increasing as the 

morning progressed, but in fact his bond was reduced to a professional surety bond of 

$1,250 even before results of a DNA test came back.   

 

By 9 a.m., Spessard had heard a radio report that the police chief had already told 

an Associated Press reporter that no arrest had been made in the BTK case.  The 

Associated Press put out a report by 11:18 that morning stating that no arrest had been 

made in the BTK investigation.  KSN continued, however, to broadcast reports that BTK 

might be in custody.  These reports included interviews with neighbors and news 

commentary about "developments in the BTK case."  The station also broadcast 

interviews with people who had driven to Valadez' house specifically to see BTK's home.   

 

Valadez was released on bond later in the day on December 2.  KSN continued to 

air reports suggesting that, even if Valadez was not BTK, he had probably been arrested 

relating to a homicide.  KSN then reported that Valadez "now has to go back to his 

neighborhood, with his neighbors and all the people that know him, and live with the fact 

that he was a suspect in a terrible crime."  The DNA testing results came back on the 

afternoon of December 3, clearing Valadez of any criminal activities related to BTK.   

 

BTK continued to leave packages and messages for the press and the police.  On 

February 25, 2005, the police announced that they had taken a person of interest into 

custody.  On February 26, 2005, at a nationally televised press conference, the police 

announced that they had arrested Dennis L. Rader in connection with the BTK murders.  

On June 27, 2005, Rader pled guilty to 10 counts of first-degree murder.  He was 

sentenced to 10 consecutive life terms. 

 



6 

 

On January 10, 2005, Valadez filed a petition naming Emmis Communications, 

The Associated Press, Journal Communications, Inc., and Journal Broadcast Group of 

Kansas, Inc. as defendants.  The petition raised claims based on invasion of privacy - 

intrusion on private concerns; invasion of privacy - publicity to private life; invasion of 

privacy - false light; outrageous conduct; and defamation.  Valadez subsequently 

voluntarily dismissed his claim against The Associated Press.   

 

On October 20, 2006, a jury found that the defendants' conduct was defamatory as 

well as extreme and outrageous.  The jury awarded damages of $800,000 for mental 

suffering, shame, and humiliation and $300,000 for injury to reputation.   

 

On January 10, 2007, before a journal entry was settled and signed, the defendants 

filed a suggestion of death suggesting that Valadez had died on November 27, 2006.  The 

district court granted a motion by Melanie Valadez, acting as administrator of Valadez' 

estate, to substitute the estate as the plaintiff in the action.  It held, however, that the 

defamation action abated when Valadez died.  The court found that the extreme and 

outrageous conduct action survived Valadez' death.  The court reversed the award of 

$300,000 for damage to reputation because of the abated defamation action and reduced 

the award of $800,000 to $250,000, citing the K.S.A. 60-19a02 limitation on awards for 

noneconomic losses.   

 

The defendants filed a timely notice of appeal, and the Estate filed a timely notice 

of cross-appeal.   

 

We initially address the question of whether the plaintiff proved damages 

sufficient to sustain an action for outrage. 

 



7 

 

In Kansas, the tort of outrage is the same as the tort of intentional infliction of 

emotional distress.  Hallam v. Mercy Health Center of Manhattan, Inc., 278 Kan. 339, 

340, 97 P.3d 492 (2004). 

 

In order to prevail in a claim of intentionally causing emotional distress, a plaintiff 

must prove four elements:   (1) The conduct of the defendant was intentional or in 

reckless disregard of the plaintiff; (2) the conduct was extreme and outrageous; (3) there 

was a causal connection between the defendant's conduct and the plaintiff's mental 

distress; and (4) the plaintiff's mental distress was extreme and severe.  Taiwo v. Vu, 249 

Kan. 585, 592, 822 P.2d 1024 (1991) (citing Roberts v. Saylor, 230 Kan. 289, 292-93, 

637 P.2d 1175 [1981]). 

 

Liability for extreme emotional distress has two threshold requirements which 

must be met and which the court must, in the first instance, determine: (1) Whether the 

defendant's conduct may reasonably be regarded as so extreme and outrageous as to 

permit recovery; and (2) whether the emotional distress suffered by plaintiff is in such 

extreme degree the law must intervene because the distress inflicted is so severe that no 

reasonable person should be expected to endure it.  Saylor, 230 Kan. at 292-93. 

 

Conduct that rises to the level of tortious outrage must transcend a certain amount 

of criticism, rough language, and occasional acts and words that are inconsiderate and 

unkind.  The law will not intervene where someone's feelings merely are hurt.  In order to 

provide a sufficient basis for an action to recover for emotional distress, conduct must be 

outrageous to the point that it goes beyond the bounds of decency and is utterly 

intolerable in a civilized society.  Taiwo, 249 Kan. at 592-93. 

 

Furthermore, conduct that would otherwise be extreme and outrageous may be 

privileged under the circumstances.  "The actor is never liable, for example, where he has 

done no more than to insist upon his legal rights in a permissible way, even though he is 



8 

 

well aware that such insistence is certain to cause emotional distress."  Restatement 

(Second) of Torts § 46, comment g (1976).   

 

The news media enjoy constitutional protection for reporting true information.  

See, e.g., Cohen v. Cowles Media Co., 501 U.S. 663, 115 L. Ed. 2d 586, 111 S. Ct. 2513 

(1991) (confidential informant cannot maintain defamation action against newspaper that 

correctly discloses informant's name); The Florida Star v. B.J.F., 491 U.S. 524, 105 L. 

Ed. 2d 443, 109 S. Ct. 2603 (1989) (statute making it unlawful to publish name of victim 

of sexual offense violates First Amendment when name lawfully obtained, law 

specifically targets press, and law imposes liability automatically without case-by-case 

findings of fact); Ramsey v. Fox News Network, L.L.C., 351 F. Supp. 2d 1145, 1153 (D. 

Colo. 2005) (because of respect accorded expression in matters of public concern under 

the First Amendment, such as well-publicized crimes, existence of material fact of false 

reporting must be established with convincing clarity). 

 

It is likely that Valadez would have suffered some emotional distress if the 

defendants had limited their broadcast to certain accurate information.  For example, if 

the station had reported only that an anonymous tip had connected Valadez to BTK and 

that a large contingent of police had then moved in during the night to arrest Valadez and 

to execute a search warrant on his house, the results would likely have included some 

degree of public embarrassment and emotional difficulty.  It was incumbent on Valadez 

to demonstrate that he suffered severe emotional distress beyond what he experienced as 

a result of the defendants' constitutionally protected activities. 

 

It is only where the distress is "extreme" or "severe" that liability arises.  Taiwo v. 

Vu, 249 Kan. 585, 594, 822 P.2d 1024 (1991); Restatement (Second) of Torts § 46, 

comment j (1976).  While Valadez provided testimony that he suffered emotional 

distress, he failed to present evidence that the distress was extreme. 

 



9 

 

Valadez testified that, upon seeing the newscast about him, he felt as if he had 

"been hit in the gut as hard as anybody could hit me and put me on the floor, it wouldn't 

have been more painful."  He testified that he felt physically ill as a result of the publicity 

and that he was afraid to go back to his home for more than a month.  His daughter 

testified that Valadez was crying when he watched the newscast, that he became more 

private and more afraid of being alone, and that he broke down in tears when his 

physician asked him how he was doing.  The record does not show that he sought 

medical treatment or psychological counseling specifically related to the arrest and the 

concomitant publicity and that the effects were long-lasting.  The testimony also does not 

attempt to separate the anxiety suffered from legitimate, constitutionally protected news 

reporting from any distress caused by the defendants' alleged unprivileged conduct.  

 

Elevated fright, continuing concern, embarrassment, worry, and nervousness do 

not by themselves constitute sufficient harm to a plaintiff to warrant the award of 

damages for outrage.  See Roberts v. Saylor, 230 Kan. 289, 296, 637 P.2d 1175 (1981); 

Vetter v. Morgan, 22 Kan. App. 2d 1, 4, 913 P.2d 1200, rev. denied 257 Kan. 1096 

(1995).   

 

As one treatise explained: 

 

"There is no laundry list of what qualifies as the requisite level of severity [of emotional 

distress] . . . .  [I]t is fair to say that headaches, sleeplessness, irritability, anxiety, 

depression, listlessness, lethargy, intermittent nightmares, and the like would probably 

not suffice anywhere. 

 

"On the other hand, physical symptoms probably would suffice, and if purely 

mental symptoms are all that apply . . . those symptoms should at least be long lasting 

and debilitating."  Boston, Kline, & Brown,  Emotional Injuries:  Law and Practice § 22:7 

(1998). 

 



10 

 

This conclusion is consistent with the determination by this court that the absence 

of psychiatric or medical treatment, including medication, weighs against a finding of 

extreme emotional distress.  Saylor, 230 Kan. at 296. 

 

In the present case, the jury rendered a verdict based on evidence consistent with 

jury instructions numbers 8 and 10 (based on PIK Civil 3rd 127.70 and 127.71).  These 

instructions as given, however, do not fully reflect the threshold requirement for proof of 

damages necessary for recovery for extreme emotional distress.  This discrepancy was 

brought to the court's attention by the defendant during the court's discussion with 

counsel preceding the adoption of the jury instructions in this case.  While this issue is 

not before us, we offer this observation for future guidance on cases dealing with this 

issue.  

 

We find that, as a matter of law, the Estate failed to present sufficient evidence to 

prove that the injury suffered by Valadez was extreme within the context of this action 

for outrage.  We do not hold that the media is beyond the scope of tortious outrage 

actions in all circumstances; we merely hold that under the facts of this case the plaintiff 

failed to prove an injury severe enough to sustain his claim. 

 

This conclusion renders other issues raised by the appellant moot.   

 

On cross-appeal, the Estate asks this court to reverse the district court's ruling 

setting aside the $300,000 judgment for damage to reputation.  The district court 

determined that the award abated upon the death of the plaintiff.  The Estate contends on 

appeal that the defamation action did not abate because the jury had already rendered its 

verdict and the judgment was merely awaiting formal entry.   

 

In  Nicholas v. Nicholas, 277 Kan. 171, 83 P.3d 214 (2004), this court found that 

an action for invasion of privacy does not survive the death of the plaintiff.  The court 



11 

 

found that such an action is personal in nature and must be brought by a living person.  

277 Kan. at 191.  Defamation is similar to invasion of privacy, in that there is no 

requirement of proof of personal injury that would allow the action to survive under 

K.S.A. 60-1801. 

 

K.S.A. 60-1801 reads:  

  

"In addition to the causes of action which survive at common law, causes of 

action for mesne profits, or for an injury to the person, or to real or personal estate, or for 

any deceit or fraud, or for death by wrongful act or omission, shall also survive; and the 

action may be brought notwithstanding the death of the person entitled or liable to the 

same." 

 

K.S.A. 60-1802 reads:  

 

"No action pending in any court shall abate by the death of either or both the 

parties thereto, except an action for libel, slander, malicious prosecution, or for a 

nuisance."   

 

Whether a particular cause of action survives the death of a party is determined by 

K.S.A. 60-1801.  K.S.A. 60-1802 provides only the procedure for the continuation of an 

action by substitution of parties in those cases where the cause of action survives the 

death of a party.  Gross v. VanLerberg, 231 Kan. 401, 405, 646 P.2d 471 (1982). 

 

Proof of invasion of privacy by intrusion on seclusion requires only proof of an 

intentional interference with the solitude or seclusion of a person's physical being or 

prying into a person's private affairs and concerns and proof that a reasonable person 

would be highly offended by the intrusion.  See Werner v. Kliewer, 238 Kan. 289, 294, 

710 P.2d 1250 (1985).  These elements are more akin to defamation than to outrage, in 

that the plaintiff needs only to prove an objective likelihood of offense and does not have 



12 

 

to prove actual emotional distress.  See McCormick v. City of Lawrence, 278 Kan. 797, 

806, 104 P.3d 991 (2005) (claims of breach of privacy and outrageous conduct causing 

severe emotional distress are separate torts). 

 

In Nicholas,  this court found that an action for invasion of privacy based on 

intrusion upon seclusion does not survive the death of a plaintiff.  The question presented 

to the court was whether an action for invasion of privacy survives the death of the 

plaintiff as an "injury to the person" under K.S.A. 60-1801.   

 

The court favorably cited Carter v. City of Emporia, Kan., 543 F. Supp. 354, 356 

(D. Kan. 1982), for the proposition that an invasion of privacy action is personal in nature 

and must be brought by a living person who was the subject of the privacy invasion.  277 

Kan. at 191.  The court also favorably cited the Restatement (Second) of Torts § 652I 

(1976), the comments to which stated: 

  

"a.  The right protected by the action for invasion of privacy is a personal right, 

peculiar to the individual whose privacy is invaded.  The cause of action is not 

assignable, and it cannot be maintained by other persons such as members of the 

individual's family, unless their own privacy is invaded along with his.  The only 

exception to this rule involves the appropriation to the defendant's own use of another's 

name or likeness. [Citation omitted.] 

 

"b.  In the absence of statute, the action for the invasion of privacy cannot be 

maintained after the death of the individual whose privacy is invaded.  In a few states 

particular statutes permit the survival of an action for invasion of privacy that has 

occurred before death.  In a smaller number of states there is statutory authorization for 

an action on the part of surviving relatives for invasion of the privacy of one who is 

already deceased, with the invasion occurring after his death.  Since appropriation of 

name or likeness is similar to impairment of a property right and involves an aspect of 

unjust enrichment of the defendants or his estate, survival rights may be held to exist 

following the death of either party."  277 Kan. at 191-92. 



13 

 

 

The court then cited Mineer v. Williams, 82 F. Supp. 2d 702 (E.D. Ky. 2000), 

which rejected an argument that the omission of privacy actions from the list of actions 

that abate upon a party's death signified a legislative intent to preserve privacy actions: 

"'The court holds, however, that there was no need to mention the right of privacy action 

specifically because one of its essential elements is that only a living person can sue for 

invasion of privacy.  Restatement of Torts (Second) § 652, supra.'  82 F. Supp. 2d at 

705."  277 Kan. at 192. 

 

Under the Kansas statutory scheme, an action for damages for injury to reputation 

does not qualify to survive the death of the plaintiff when the death occurs before 

judgment becomes final.  See Sellars v. Stauffer Communications, Inc., 236 Kan. 697, 

695 P.2d 812 (1984) (affirming in its entirety Sellars v. Stauffer Communications, Inc., 9 

Kan. App. 2d 573, 575, 684 P.2d 450 [1984] which held that action for defamation does 

not survive plaintiff's death).  We must therefore determine whether judgment was final 

at the time that the jury reported its verdict. 

 

The law in Kansas is clear that a case is not final until there is no possibility of 

further court action.  The effective date of a journal entry is when it is signed by the trial 

judge and filed with the clerk of the district court.  ARY Jewelers v. Krigel, 277 Kan. 464, 

473, 85 P.3d 1151 (2004); K.S.A. 60-258.  A journal entry containing findings of fact and 

conclusions of law takes precedence over and may differ from the trial court's oral 

pronouncement from the bench.  Radke Oil Co. v. Kansas Dept. of Health & 

Environment, 23 Kan. App. 2d 774, 782, 936 P.2d 286 (1997).  A judgment that has been 

orally pronounced but that lacks a journal entry is therefore not a final judgment.  See In 

re Marriage of Wilson, 245 Kan. 178, 181, 777 P.2d 773 (1989) (in divorce action where 

party died after divorce was orally granted but before journal entry of judgment was 

signed by judge and filed with district court clerk, divorce decree was ineffective); see 

also State v. Boggs, 287 Kan. 298, 306, 197 P.3d 441 (2008) (criminal conviction not 



14 

 

considered final until availability of appeal exhausted and time for rehearing or final 

review has passed). 

 

The defamation award was not final at the time that Valadez died, and his estate 

may therefore not recover damages for injury to his reputation. 

 

The judgment of the district court that the claim for defamation was abated by 

Valadez' death is affirmed.  The award of damages for the tort of outrage is reversed. 

 

DAVID J. KING, District Judge, assigned.
1 

 

1
 REPORTER'S NOTE:  Pursuant to the authority vested in the Supreme Court by art. 3, ' 6(f) 

of the Kansas Constitution, District Judge King was appointed to hear case No. 99,139 to fill the 

vacancy on the court created by the retirement of Chief Justice Kay McFarland. 

 

 


